ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
ایزو 26000 استاندارد جهانی برای مسئولیت پذیری اجتماعی
ISO 26000 Social Responsibility
ایزو 26000 مسئولیت اجتماعی را به شرح زیر بیان می کند:
مسئولیت یک سازمان از تاثیرات تصمیمات و فعالیتهای خود بر جامعه و محیط، از طریق رفتاری شفاف و اخلاقی. سازمان های واقع در هر نقطه دنیا و سهامداران و ذینفعان آنها، آگاهی مناسبی نسبت به مزایای رفتارهای اجتماعی پیدا کرده اند. هدف مسئولیت اجتماعی کمک به توسعه ی پایدار می باشد. ایزو26000، راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسئولیت اجتماعی، مسائل و موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی و روش های ادغام و تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها، سیستم ها، اقدامات و فرآیندهای سازمانی ارائه می نماید.
ایزو26000 توسط چه کسانی ابداع گردید؟
ایزو 26000 توسط کمیته مسئولیت اجتماعی ISO/TMB ایجاد شده است. این استاندارد با مشارکت کارشناسانی از بیش از 90 کشور و 40 سازمان بین المللی و منطقه ای درگیر در جنبه های مختلف مسئولیت اجتماعی، ایجاد شده است.
مزایا و مسئولیت اجتماعی برای یک سازمان:
مسئولیت اجتماعی، مزایای احتمالی بیشماری را برای یک سازمان در پی دارد. این مزایا و منافع عبارتند از:
· ترغیب به تصمیم گیری آگاهانه تر بر اساس شناخت بهتر از انتظارات و توقعات جامعه، فرصتهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی(نظیر مدیریت بهتر خطرات و تهدید قانونی) و تهدیدها و خطرات مرتبط با عدم مسئولیت اجتماعی
· بهبود اقدامات مدیریت بحران(تهدید)سازمان
· افزایش شهرت سازمان و افزایش اعتماد عمومی
· افزایش رقابت سازمان با رقبای خود که شامل دسترسی به وضعیت مالی و شریک ممتاز می باشد
· بهبود و ارتقای رابطه سازمان با سهامداران خود و ظرفیت آن برای ابتکار و نوآوری، از طریق ارائه دیدگاهها و نگرشهای جدید و تماس با طیف متنوعی از سهامداران
· افزایش وفاداری، صداقت و روحیه ی کارمندان، ارتقای ایمنی و سلامت کارگران زن و مرد و تاثیر مثبت بر توانایی استخدام، ترغیب و ابقای کارمندان
· صرفه جویی حاصل از بهره وری و راندمان منبع،کاهش مصرف انرژی و آب، کاهش ضایعات، بازیافت محصولات فرعی با ارزش و در دسترس روز افزون به مواد خام
· افزایش اطمینان پذیری و عدالت در معاملات از طریق امور سیاسی مسئولانه، رقابت منصفانه، و فقدان(عدم) فساد و رشوه خواری
· جلوگیری یا کاهش تعارضات احتمالی با مشتریان در زمینه محصولات یا خدمات
· کمک به دوام بلند مدت سازمان از طریق افزایش تداوم منابع طبیعی و خدمات محیطی
· کمک به تولید کالای عمومی و تحکیم جامعه و نهادهای شهری